Σκι Αντοχής

Το σκι αντοχής, αποτελεί αγώνισμα της χιονοδρομίας που είναι γνωστό διεθνώς με τον όρο cross country skiing (XC skiing). Η προέλευσή του είναι Σκανδιναβική και επινοήθηκε ως μέσο μεταφοράς στις χιονισμένες εκτάσεις του βορρά. Ο πρώτος αγώνας Σκι Αντοχής έγινε το 1843 στην πόλη Tromsoe της Νορβηγίας και η πρώτη σχολή σκι το 1881 στο Telemark της ίδιας χώρας. Στην πόλη αυτή το 1825 γεννήθηκε ο Sodre Nordhem ο άνθρωπος που αργότερα ανέλυσε και βελτίωσε επιστημονικά το σκι Aντοχής.

Το σκι αντοχής που συχνά αναφέρεται και ως lang lauf από τις Γερμανικές λέξεις lang (αγγλ. long=μακρύς) και lauf (αγγλ. Run=τρέξιμο) κατατάσσεται στην κατηγορία Nordic, μαζί με τον Δίαθλο (Biathlon), το Άλμα (Ski jumping) και το Βόρειο Σύνθετο (Nordic combined) και αποτελεί ένα από τα αθλήματα των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων από το 1924 με πρώτο νικητή τον Νορβηγό Thorleif Haug. Ο πρώτος Έλληνας αθλητής του σκι αντοχής που συμμετείχε σε Ολυμπιακούς Αγώνες ήταν ο Δημήτριος Ανδρεάδης από τη Βέροια το 1968 στη Grenoble της Γαλλίας. Από εκείνη τη χρονιά και κυρίως από το 1980 κι έπειτα οι Έλληνες αθλητές συμμετέχουν στις μεγάλες διεθνείς διοργανώσεις.

Η καλύτερη αεροβική άσκηση

Σύμφωνα με πολλούς ειδικούς της φυσιολογίας, το σκι αντοχής αποτελεί την καλύτερη αεροβική άσκηση καθώς γυμνάζει όλο το σώμα, χωρίς κραδασμό. Παράλληλα αποτελεί έναν εξαιρετικό τρόπο για την καύση λίπους και την εκγύμναση του καρδιοαναπνευστικού συστήματος. Σύμφωνα με έρευνες, τα υψηλότερα ποσοστά VΟ2 max (μέγιστη ικανότητα πρόσληψης οξυγόνου) έχουν παρατηρηθεί σε σκιερ αντοχής και συγκεκριμένα σε δύο Νορβηγούς τον Espen Harald Bjerke και τον Bjørn Dæhlie με τιμές 96.0 (ml/min/kg) όταν το αντίστοιχο νούμερο για το μέσο άνθρωπο είναι 45.0…

To σκι αντοχής είναι απόλυτα συμβατό με τα αθλήματα αντοχής όπως το τρέξιμο μεγάλων αποστάσεων και η ποδηλασία. Διεθνώς, ένας μεγάλος αριθμός δρομέων και ποδηλατών εντάσσουν το σκι αντοχής στην προπόνησή τους ως cross training άσκηση. Ένας καλός αθλητής μπορεί να κάνει σκι επί ώρες χωρίς να καταπονεί τις αρθρώσεις του με κραδασμούς.

Εξοπλισμός

Ο βασικός εξοπλισμός αποτελείται από τα σκι, τις μπότες και τα μπαστούνια (μπατόν). Τα μέσα μεγέθη των σκι είναι περίπου 2 μέτρα σε μήκος και 5 εκ. σε πλάτος. Οι δέστρες κουμπώνουν με το μπροστινό μέρος της μπότας και αφήνουν ελεύθερη την κίνηση της φτέρνας γεγονός που ευνοεί την προωθητική κίνηση του χιονοδρόμου.

Η ενδυμασία του σκιέρ αντοχής μοιάζει με αυτή του ποδηλάτη και αποτελείται από συνθετικά και διαπνέοντα υλικά που αποβάλουν τον ιδρώτα και συνήθως είναι εφαρμοστά (κολάν, μπλουζάκι, σκούφος, γάντια).

Τεχνικές

Υπάρχουν δύο βασικά στυλ στο σκι αντοχής. Το κλασσικό και το skating. To κλασσικό αντιστοιχεί στο διαγώνιο διασκελισμό. Από το σχετικά ευθύ περπάτημα γίνεται ένας ορμητικός και μεγάλος βηματισμός (και τρέξιμο) με το να λυγίζει και να τεντώνεται αποφασιστικά το ένα πόδι (πόδι ωθήσεως) και με το να γλιστράει στο χιόνι προς το άλλο πόδι (πόδι ολισθήσεως). Η τοποθέτηση του μπαστουνιού μεταξύ της μύτης του ποδιού και της μύτης του σκι του μπροστινού ποδιού βοηθάει ουσιαστικά στην προώθηση.

Το skating style βασίζεται κυρίως στη μετατόπιση του βάρους από το ένα πόδι άλλο. Σε σύνθετα αθλήματα όπως το Δίαθλο και Βόρειο Σύνθετο χρησιμοποιείται μόνο η τεχνική του σκέιτ.

Γενικά το κλασσικό στυλ είναι πιο εύκολο στην εκμάθηση καθώς αντιστοιχεί στη βασική κίνηση «περπάτημα-τρέξιμο».

Eξοπλισμός

Το σκι αντοχής στην Ελλάδα δεν είναι ιδιαίτερα διαδεδομένο και επομένως δεν είναι εύκολο να βρει κανείς εξοπλισμό σε ποικιλία, αφού δεν υπάρχει η ανάλογη ζήτηση. Το κόστος του εξοπλισμού (σκι, μπότες, μπατόν, δέστρες, ενδυμασία) κυμαίνεται στα 300€+ και φτάνει αρκετά υψηλότερα ανάλογα με τις απαιτήσεις. Αν θέλετε να αγοράσετε εξοπλισμό ρωτήστε στα ειδικά καταστήματα πώλησης ειδών σκι αν μπορούν να κάνουν ειδική παραγγελία. Διαφορετικά ψάξτε το μόνοι σας μέσω Internet που θεωρούμε ότι είναι η καλύτερη λύση αφού έχετε μεγάλη ποικιλία επιλογής και σύγκρισης. Βασικό βέβαια είναι να ξέρετε τι θέλετε και για να αποφύγετε τις αστοχίες περιγράψτε με σαφήνεια στον πωλητή αυτό που ζητάτε. Αν είστε δρομείς ή ποδηλάτες ίσως γλυτώσετε τα έξοδα του ρουχισμού (τουλάχιστον στην αρχή), αφού τα διαπνέοντα υλικά των αθλητικών ρούχων για τρέξιμο ή ποδήλατο καλύπτουν τις ανάγκες σας. Προσθέστε σ’ αυτά ένα σκούφο, ένα ζευγάρι γάντια και κι ένα αντιανεμικό και είστε έτοιμοι. Να έχετε υπόψη σας ότι στο άθλημα αυτό ιδρώνετε πολύ, επομένως δεν είναι ανάγκη να ντυθείτε σαν «αστακοί» γιατί θα ζεσταθείτε σύντομα και όλος ο επιπλέον εξοπλισμός θα είναι απλά περιττός.

Διαβάστηκε 4572 φορές

TrikalaKorinthiasBigLogo

OreiniKorinthiaBigLogo

mykorinthia-logo

banner250x200-pameziria